Home Blog

Akademik Kurtćehajić: Razumijevanje različite percepcije oko Tvrtka I.

0
Akademik Kurtćehajić Vučiću: Nauči šta je suverenitet

Predsjednik Bosanske akademije nauka i umjetnosti „Kulin ban“ akademik prof.dr Suad Kurtćehajić smatra da nam danas  dolazi na naplatu selektivni pristup historiji Bosne.

Čiji je kralj Tvrtko I. Kotromanić najveća historijska ličnost Bosne.

Nesumnjivo je da je bio bosanski ban od 1353-1377. godine vladajući bosanskim banovstvom nakon smrti svog strica Stjepana II Kotromanića 1353. najprije zajedno sa svojim ocem Vladislavom, majkom Jelenom i bratom Vukcem da bi na kraju ostao jedini vladar bosanskog banovstva. Kada se kruniše kraljem 1377. godine ( dvostrukim vijencem ili u prevodu dvostrukom krunom bosanskom i srpskom) on sebe titulira kraljem Srbljima, Bosne, Primorja i Zapadnim stranama. Tvrtko je bosanske vladarske loze Kotromanića ali u ovoj svojoj Povelji Dubrovčanima 1378. on zaista piše “i tamo išavši bih okrunjen krunom praroditelja mojih “( Dragutin Nemanjić raški kralj je bio njegov pradjed jer je njegovu kćerku Jelisavetu oženio Tvrtkov djed Stjepan I Kotromanić i to je bio osnov da mu Srbi ili tadašnji Srblji u staroj raškoj državi  ponude krunu Nemanjića nakon smrti zadnjeg kralja iz dinastije Nemanjića Uroša Nemanjića kojeg su zbog kršnog zdravlja zvali Uroš Nejaki) Ako je Tvrtko sebe označavao u tituli pored kralj Bosne, Primorja i Zapadnim stranama kralj Srbljima  i to na prvom mjestu ( današnjih Srba) da li mi možemo osporavati Srbima kad oni kažu da je Tvrtko i njihov kralj mada oni često znaju reći da je on samo njihov kralj svjesno iskrivljujući da su prostori koje Tvrtko I Kotromanjić navodi srpski prostori.

Tvrtko  sebe 1390. godine titulira kao kralj Raške, Bosne i Primorja  čime sebe označava kraljem i stare srpske države Raške. U čemu je razlika  da Tvrtko I ne govori u Povelji Dubrovčanima 1378. godine kralj Raške  već piše kralj Srbljima. To je iz razloga jer  nije htio dirati u faktičku vlast tadašnjih srpskih knezova Lazara Hrebranovića i Vuka Brankovića a ponuđen je krunom Nemanjića zbog svojih krvnih veza sa njihovom dinastijom dok Lazar Hrebljanović nije imao Nemanjićku krv i nije mogao nastaviti njihovu lozu. A nakon pogibije kneza Lazara na boju na Kosovu 1389. godine  tvrtko I Kotromanić direktno se označio  kraljem Raške, Bosne i Primorja dakle prostora kako stare Nemanjićke države tako i prostora ranijeg bosanskog banovstva i Primorja. Da mu nije ponuđena Nemanjićka kruna i da se proširio mačem prema prostoru stare raške države Tvrtko bi se od početka označio kraljem Bosne jer kad on govori o Srbljima podrazumijeva u prvom redu Srblje sa prostora stare Raške mada se ne može osporiti ni njihovo prisustvo na prostoru Huma današnje Hercegovine o čemu piše u svojim Poveljama ban Matej Ninoslav još od 1234. godine. Srpski historičar i akademik SANU Mihajlo Dinić koji je umro 1970. godine smatrao je da u Tvrtkovoj Bosni ako se izuzme Hum i Raška pravoslavlja nije bilo, samim tim ni srpskog identiteta.

Problem koji akademik Kurtćehajić vidi  jeste da se historija  na našim prostorima stavila u funkciju politike i da svako izvlači iz konteksta i tumači činjenice  na svoj način. U tom smislu treba više puta iščitati  bar Tvrtkovu Povelju Dubrovčanima  1378. godine ali i njegovu Povelju Šibeniku 1390. godine.

 

Akademik Kurtćehajić: Memorandum SANU II i dokument ANURS osnov Dodikove politike u poslednjih dvanaest godina

0

Memorandum SANU II i dokument ANURS-a od 2012. godine su uputstvo za razbijanje Bosne i Hercegovine koju Dodikova politika slijedi u svim smjernicama. Akademik Kurtćehajić podsjeća na osnovne teze ovih dokumenata da bi se sagledalo Dodikovo djelovanje  u prethodnom periodu  ali i da bi se našli mehanizmi za zaustavljanje njegove  politike urušavanja Bosne koja traje već drugu deceniju.

Memorandum SANU 2, januar 2012.

Istrajavati na jedinstvenoj srpskoj državi bez obzira na cenu, žrtve i protok vremena

Podjela BiH za nekoliko godina ili najviše decenija-dve.

Voditi borbu na međunarodnom planu da se međunarodna zajednica umori  od BiH i prihvati njen raspad.

Republiku Srpsku veličati a BiH stalno omalovažavati i osporavati joj državne prerogative kako pre tako i posle Dejtona

Državne institucije označavati zajedničkim institucijama

Sprečavati sve asocijacije pa i pčelarski savez na nivou BiH.

Srbe koji igraju za reprezentacije BiH omalovažavati i označavati izdajnicima.

Stalno isticati termin Srpska i Republika Srpska kako bi se dalo do znanja da se radi o isključivo srpskoj zemlji.

Sve probleme Republike Srpske propisivati njenoj neprirodnoj egzistenciji u nemogućoj državi BiH.

Umjesto termina Bošnjak kad je god to moguće govoriti musliman

Prebacivati krivicu za rat u BiH na  muslimane i njihovu tendenciju da   stvore islamsku džamahiriju  te  ukazivati nas njihov fundamentalizam, terorizam i radikalizam,

Muslimanima na sve moguće načine otežati povratak u RS.

Dokument ANURS-a , septembar 2012.

Akademik Kurtćehajić navodi da je   Dokument Akademije nauka i umjetnosti Republike Srpske dalja razrada Memoranduma SANU II te objašnjava koje su teze činile osnov ovog dokumenta i o čemu se u njemu govori

Teza da je Bosna i Hercegovina  nastala tek  u Dejtonu, te da prije nije postojala kao samostalna država a istovremeno se veliča Republika Srpska kao entitet koji je zajedno sa Federacijom Bosne i Hercegovine stvorio Bosnu i Hercegovinu.

O Bosni i Hercegovini se dalje govori kao o državnoj zajednici konfederalnog državnog uređenja iako nema osnova za takvo gledanje.

Negira se pravo države na imovinu što je priznato svim državama nastalim raspadom SFRJ i podvlači se teza da imovina pripada entitetima.

Svjesno se zaobilaze dodatne nadležnosti države Bosne i Hercegovine u punom obimu kako je to predviđeno Dejtonskim sporazumom i akcenat se stavlja samo na taksativno navedene nadležnosti koje su date Bosni i Hercegovini.

Osporava se uloga Visokog predstavnika koji je važan činilac opstanka Bosne i Hercegovine i provedbe Dejtonskog sporazuma.

Na kraju se predlaže stvaranje trećeg entiteta sa hrvatskom većinom kao konačno rješenje za Bosnu i Hercegovinu   ili će se u suprotnom ona neminovno raspasti.

Na kraju akademik Kurtćehajić podvlači da je Dodikova politika razbijanja BiH u potpunosti zasnovana na ovom dokumentu kao i Memorandumu SANU II koji mu je prethodio te da je  odgovor probosanskih političkih snaga  u prethodnih dvanaest godina djelimičan i nedovoljan a posebno je neshvatljivo da niko od njih  ne djeluje prema Regulatornoj agenciji za komunikacuju (RAK) da se zaustave narativi spskih političara koji govore o državi Bosni i Hercegovini kao o državnoj zajednici a o institucijama Bosne i Hercegovine kao o zajedničkim institucijama.

U Sarajevu promovisana knjiga „Bosna od početaka do prijema u UN“ autorice Nedžle Kurtćehajić

0

Promociju je otvorila moderatorica, Berina Beširović sa biografijom autorice i tehničkim detaljima o knjizi. Moderatorica je predstavila naučno istraživački dosadašnji uspjeh i potencijal autorice. „Promovirana knjiga ima 120 strana, izdata je u 300 primjeraka i predstavlja osnovu za sva buduća istraživanja i saznanja o bosanskoj državnosti“, istakla je moderatorica.

Predsjednik Bosanske akademije nauka i umjetnosti „Kulin ban“ akademik prof. dr.
Suad Kurtćehajić je nakon uvodne riječi moderatorke MA Berine Beširović preuzeo riječ.
Istakao je da je sa jedne strane promotor a sa druge otac mlade autorice i da je srećan da je ona napisala jednu ovakvu knjigu koja daje pregled državno-pravne vertikale Bosne od
njenog prvog pominjanja do prijema u UN. Ono što je istakao jeste da se autorica potrudila
da nam osvijetli Bosnu kakva jeste što nije nimalo jednostavno u vrijeme kada historičari i
pisci na prostoru ex Jugoslavije friziraju historiju svojih naroda i država kako bi kod svog
naroda probudili i podigli nacionalni ponos a da pri tome malo razmišljaju o pogubnosti
takvog pristupa kreiranja željene historije umjesto da se objektivno rasvijetle važni
historijski događaji. Bosni to nije potrebno smatra Kurtćehajić.

Današnja Bosna i Hercegovina ima svoje uporište u svojoj srednjevjekovnoj državnosti posebno njenom bosanskom kraljevstvu koje je priznato od tada moćnih sila Ugarske i Vatikana i to joj daje pravo na njeno današnje postojanje, očuvanje i zaštitu jer je Bosna bila država kada mnoge današnje države nisu ni postojale kao takve na tlu Evrope. Na kraju je Suad Kurtćehajić rekao da se nada će sa ovom knjigom i promocijom Nedžla dobiti snažan podsticaj za dalji naučni rad i pisanje novih knjiga kako bi dala svoj doprinos bosanskom društvu i našoj državi.

Akademik Aleksandar Knežević je istakao da je veliki značaj ove knjige što daje
dosta detaljan prikaz značajnih događaja iz istorije Bosne / Bosne i Hercegovine, prikaz
oslobođen političkiih kvalifikacija ili ličnog mišljenja. O čemu god neko želi da istražuje,
govori ili piše može da nađe pozadinu svojih istraživanja u ovoj knjizi, a zatim da unosi
dopunu – svoja istraživanja i svoje naučne ili političke stavove. Ovo može biti podloga za
mnoga naredna istraživanja.

U knjizi se daje opis obilježja Bosne u periodima: srednjovjekovna Bosna, Bosna u
sastavu Osmanlijskog carstva, Bosna i Herecgovina pod Austrugarskom, Bosna i
Hercegovina između dvaju svjetskih ratova, obnova državnosti Bosne i Hercegovine, Bosna i Hercegovina u jugoslovenskoj federaciji. Već sama formulacija naziva poglavlja upućuje na pravilno, objektvno rezonovanje i razlikovanje historijskih perioda. U nastavku se u knjizi govori o krizi jugoslovenske civilizacije tokom 80-tih godina prošlog vijeka, te o pristupu internacionalne zajednice u jugoslovnskoj krizi. Slijedi međunarodna konferencija za Jugoslaviju i međunarodno priznanje Bosne. Ovaj dio je, posebno, popraćen značajnim
brojem referencija. Impozantno je da se u radu mlada autorica referiše čak na preko stotinu izvora u obliku fus-nota u tekstu i popisom korištene literature na kraju knjige zaključuje Knežević.
Doc. dr. Muhamed Šemoski između ostalog je kazao da je autorica Nedžla
Kurtćehajić ovom knjigom pokazala svoj raskošni naučnoistraživački potencijal. Ovu tvrdnju
prema onome što je on mogao primijetiti, bazira na činjenici da je autorica inspirirana
velikim brojem različitih naučnih djela mnogih naučnika i mislilaca, te koristeći veliki broj
relevantnih izvora, metodološki kao i epistemološki kriterij, prati sve aspekte naučnog
saznanja. Upravo zbog toga on smatra da je ova knjiga od velikog značaja naučnoj i široj
javnosti.

Na kraju je uzela riječ mlada autorica MA Nedžla Kurtćehajić koja se zahvalila
promotorima i publici i rekla da su oni dovoljno rekli a da sama knjiga mnogo više govori od svega što bi ona imala za reći i da će knjiga koja nastavlja svoj život pomoći široj čitalačkoj publici da se upoznaju ili podsjete na hiljadugodišnju historiju Bosne.
Moderatorica MA Berina Beširović se zahvalila učesnicima promocije i publici i toplo
preporučila ovu knjigu čitateljstvu.

Kurtćehajić Vučiću: Nauči razlikovati nadležnosti od vlasništva

0
Akademik prof. dr. Suad Kurtćehajić poručuje Predsjedniku Srbije Aleksandru Vučiću s obzirom da on stalno ističe da je bio među najboljim stidentima u svojoj generaciji na Pravnom fakuktetu u Beogradu  da bi trebao razlikovati vlasništvo od nadležnosti. U procesu sukcesije i Sporazumom od 2004. godine svim državama nastalim raspadom Jugoslavije je na identičan način dato vlasništvo nad zemljištem. Bosna je priznata 06.i 07. aprila 1992. od strane EU i SAD i primljena u UN kao punopravna članica 22. maja 1992. godine bez ikakvih entiteta. Dejtonskim mirovnim sporazumom u članu 1.stav 1. jasno stoji da Bosna i Hercegovina nastavlja svoje pravno postojanje kao država sa modificiranom unutrašnjom strukturom odnosno entitetima. Samo država Bosna i Hercegovina je potpisnica Dejtonskog mirovnog sporazuma uz Republiku Hrvatsku i tada još nepriznatu Saveznu Republiku Jugoslaviju. Potpisi entiteta kad su u pitanju aneksi jesu potpisi subjekata unutrašnjeg prava a ne međunarodnog prava koje pripada samo državama.  Entiteti pravno postoje tek slovom Dejtona.
Vučić kaže da nigdje ne stoji u Ustavu BiH da državno zemljište pripada Bosni i Hercegovini. To je tačno ali nigdje ne stoji ni da pripada entitetima. U tom slučaju pretpostavlja se po prirodi stvari a i polazeći od činjenice međunarodnog kontinuiteta koji jedino ima država Bosna i Hercegovina da državno zemljište pripada BiH.
Vučić tu ubacuje nadležnosti i govori da se u taksativno navedenim nadležnostima član 3. stav 1. ne pominje vlasništvo nad državnim zemljištem i pri tome se dalje  poziva na odredbu člana 3.stav 3. a) koja  kaže da sve vladine funkcije i ovlašćenja koja nisu izričito data ovim Ustavom Bosni i Hercegovini pripadaju entitetima. Ovdje Vučić pokazuje elementarnu pravničku nepismenost jer vlasništvo je jedna a nadležnosti druga kategorija. Ovu tezu je Dodik više puta ponavljao i očigledno  je da je Vučić tu mantru preuzeo od njega sa tom razlikom što je Dodik politolog  pa može i da lupa po ovom pitanju a Vučić sebe kao pravnika diskredituje. E sad da li je u pitanju kod Vučića neznanje ili manipulacija koja računa na neznanje sagovornika ne može se sa sigurnošću znati ali ono što je sigurno je da Vučićevo objašnjenje nema pravnu utemeljenost završava akademik Kurtćehajić.

Akademik Kurtćehajić: Šta dalje nakon rezolucije UN? – Da li je Republika Srpska konstanta ili osporiva kategorija ?

0

Predsjednik Bosanske akademije nauka i umjetnosti “Kulin ban” akademik Suad Kurtćehajić polazeći od činjenice da najviši sud na planeti Internacionalni sud pravde u Hagu ima dvije funkcije presuđujuću i davanje savjetodavnog mišljenja smatra da bi sljedeći potez probosanskih snaga  nakon usvojene Rezolucije o genocidu od strane Generalne skupštine UN trebao biti da se također  na isti način kao što se išlo sa Rezolucijom ide  preko zemlje sponzora  sa  zahtjevom prema Generalnoj skupštini UN da se ona obrati Internacionalnom sudu pravde u Hagu za Savjetodavno mišljenje sa pitanjem:  da li je potojanje entiteta Rs protivno internacionalnom pravu nakon što je taj isti Sud u članu 297.  presudio da su djela učinjena u i oko Srebrenice nesumnjivo djela genocida i da su ih izvršili dijelovi vojske Rs počevši od 13 jula 1995. godine,  te nakon presuda gotovo kompletnom vojnom i političkom vrhu Rs-a od strane Internacionalnog krivičnog tribunala za bivšu Jugoslaviju od kojih je više njih presuđeno za genocid i osuđeno na doživotne kazne zatvora. Pri tome treba dodati i da je  Slobodan Milošević iako nije dočekao kraj suđenja zbog smrti u zatvoru presuđen djelimičnom presudom od 2004. godine koja prema pravilima Internacionalnog  krivičnog tribunala za bivšu Jugoslaviju ima snagu samostalne presude za Udruženi zločinački poduhvat-UZP i izvršeni genocid u sedam gradova. Interesantno je da ova djelimična presuda Miloševiću nikada nije u dovoljnoj mjeri iskorištena  i prolazila je ispod radara javnosti. Očekivati je da će Sud u Hagu dati pozitivan odgovor jer je izvršenim genocidom povrijeđena  IUS COGENS najjača pravna norma u internacionalnom pravu koja na prvom mjestu zabranjuje genocid i čini svaki internacionalni ugovor učinjen uz povredu te norme ništavim. S obzirom da je  verifikacije povrede te norme od strane Suda u Hagu koja bi dovela do nišavosti Dejtonskog sporazuma onemogućena jer je potrebno da zahtjev Sudu u Hagu  podnese jedna od ugovornih strana Dejtonskog sporazuma a Bosna i Hercegovina to ne može sprovesti zbog nedostatka konsenzusa u Predsjedništvu BiH minimum koji treba postići je dobiti Sajetodavno mišljenje da li je postojanje Rs protivno internacionalnom pravu u pogledu kojeg zahtjev kao sponsor prema Generalnoj skupštini UN može podnijeti bilo koja članica UN. Potrebno je napomenuti da Savjetodavno mišljenje Internacionalnog suda pravde u Hagu nema obavezujuću snagu ali ima ogromnu moralnu snagu jer bi u slučaju dobijanja pozitivnog odgovora cijeli civilizirani svijet znao da je postojanje entiteta Rs kao pravnog nasljednika faktičke tvorevine Rs koja je odgovorna za strašne zločine i presuđeni genocid protivno internacionalnom pravu što bi bio početak urušavanja te tvorevine. Samo  postojanje Rs-a nedvosmisleno ukazuje da su genocid i drugi strašni zločini koji su učinjeni u ime njenog stvaranja i postojanja nagrada za izvršene zločine jer je neprirodno i po ljudskim i po prirodnim zakonima da su njeni tvorci sankcionisani na dugogodišnje kao i doživotne kazne zatvora a da njihovo djelo koje se zove Rs ostane netaknuto zaključuje akademik Kurtćehajić.

 

Latić: Narod, nacionalizam i šovinizam u islamskom svijetu

0
Danas je u organizaciji Bosanske akademije nauka i umjetnosti “Kulin ban” u hotelu Holiday održan naučni diskurs na temu: “Narod, nacionalizam i šovinizam u islamskom svijetu“ na kojem je govorio akademik Džemaludin Latić. Moderator je bio Abi Muhtari, počasni član BANUK-a. Akademik Džemaludin Latić je objašnjavajući  etimologiju riječi koje se odnose na zadatu temu: al-qawm (narod), aš-šu’b (narod, nacija, etnos), al-qabila (rod, pleme), al-milla (vjerske vrijednosti, kultura i običaji), kao i al-‘asabiyya (vjerski fanatizam i mržnja), obrazložio kur’anske poglede na ova pitanja i iznio na koji način Kur’an i Sunnet osuđuju i liječe ove društvene bolesti. Svoje izlaganje je često povezivao sa pogledima Ursa Altermatta, švicarskog sociologa, koji je, u svojoj knjizi Etnonacionalizam u Evropi…, Sarajevo nazvao evropskim svjetionikom, i to prvenstveno po millet-sistemu u kome je Bosna živjela stoljećima i čiji su tragovi i danas snažno prisutni u njoj. Na temelju ovih istraživanja, akademik Latić je iznio svoju „rekonstrukciju“ (kur’anskog) millet-sistema u savremenoj Bosni i Hercegovini zalažući se za novi tip bratstva i jedinstva na univerzalnim monoteističkim osnovama.

Akademik Kurtćehajić: Zašto je bolje Bosanac 

0
Akademik Kurtćehajić Vučiću: Nauči šta je suverenitet
Turska je korigovala ime svoje države, Indija mijenja naziv Indija koji je na engleskom jeziku u Barat koji je isto Indija ali na hindu jeziku. A mi uzeli ime naših kolonizatora koje i u vrijeme kada nam ga je Kalaj nudio na tacni u svom sedamnaestogodišnjem nastojanju (1886.-1903.) da imamo etnički i nacionalni identitet Bošnjak što je za njih značilo Bosanac sa kojim bi ušli u evropske tokove nismo htjeli. Bosanac i Bošnjak isto znače ( iako je Bošnjak 93. uveden samo za bosanske muslimane) samo je Bosanac na našem bosanskom jeziku. Bosanski muslimani su prihvatili taj naziv jer smo ih ubijedili da je to naše višestoljetno ime. Međutim nema ozbiljnih dokaza da su se bosanski muslimani ikada do 93. identifikovali sa tim nazivom i historičari bi trebali poštujući nauku a ne političke pobude da se očituju o tome. Mi nemamo dovoljno jake dokaze da smo mi sebe ( mislim na bosanske muslimane) zvali Bošnjacima već samo da su nas drugi van Bosne i bosanski franjevci u Bosni zvali Bošnjacima. Susjedi nas iz Bosne već više od stoljeća ne zovu Bošnjaci već Bosanci i apsurdno je da mi taj arhaični naziv kako su nas drugi nekad zvali na osnovu osmišljene i izmišljene priče da je to naš višestoljetni identitet i dalje zadržavamo a ne afirmišemo i korigujemo u naziv Bosanac koji je prvi, pravi, prirodni i logični i uz to naziv vezan za ime naše države za etnički i nacionalni identitet za sve one koji osjećaju pripadnost Bosni i kako nas drugi van Bosne već više od stoljeća zovu, a kako mi sebe ponosno predstavljamo čim izađemo iz Bosne, i da to ime otvorimo za sve koji smatraju da pripadaju bosanskoj kulturi, historiji, tradiciji, bez obzira na religiju i bez obzira da li žive u Bosni ili dijaspori koji Bosnu smatraju svojim matičnom državom . E sad su tu tri problema. Jedni , a njih je najviše, neće da čuju da se mi kao bosanski muslimani nismo nikad identifikovali sa pojmom Bošnjak i da smo obmanuti, drugi neće identitet Bosanac u koji bi ušli i nemuslimani a treći čekaju pod okriljem ovog identiteta, i time idu na ruku razbijačima Bosne, da Bosna pokaže nemogućnost svog postojanja i da dobiju svoj fildžinstan u kojem bi nemuslimani bili statistička greška. Velikodržavnim politikama susjeda odgovara ime Bošnjak za ostvarenje njihovih ciljeva podjele Bosne. Bosanac bi im bio smetnja na tom putu. Kada bi Bošnjaci prihvatili korekciju naziva u Bosanac uz prihvatanje jednog pa čak i malog dijela nemuslimana naziva Bosanac već na prvom sljedećem popisu mi bi u Bosni imali oko dvije trećine Bosanaca i Bosna bi ušla u fazu u kojoj bi sve više postajala bosanska dok bi svi drugi identiteti polako postajali tuđinski. Sa upornim čuvanjem identiteta Bošnjak koji je tuđinski naziv za stanovnike Bosne sa kojim se nikada nismo identifikovali vodimo i sebe i Bosnu ka samouništenju.

Akademik Kurtćehajić prozvao historičare da se očituju o nazivu Bošnjak

0
Akademik Kurtćehajić o Povelji Kulina bana

La minuta veritas (Trenutak istine) Ako historičari ne ospore ili potvrde da se bosanski muslimani nisu nikada identificirali sa nazivom Bošnjak do 1993. godine onda će se bošnjaštvo srušiti kao kula od karata jer je narod prihvatio taj naziv usljed uvjeravanja da je to višestoljetni naziv kojim smo mi sebe nazivali . Preko noći će se skinuti okovi bošnjašva i proglasiti bosanstvo koje je u srcu bosanskog čovjeka i koje je ugušeno izmišljenom pričom o višestoljetnom bošnjaštvu. Bosanstvo će biti krik slobode i nada u novu i bolju budućnost. Volio bih da stavimo tačku na pitanje našeg naziva Bošnjak i da okončamo polemiku po socijalnim mrežama i zato pozivam sve univerzitetske profesore, historičare, specijaliste za period Bosne pod Osmanlijama i Austrougarskom da izađu u javnost i iznesu jasne dokaze o tome da li smo se mi (mislim na bosanske muslimane) ikada od dolaska Osmanlija identifikovali sa imenom Bošnjak.

Njegova istraživanja u zadnjih godinu dana ukazuju da mi od dolaska Osmanlija nismo izašli niti smo htjeli da izađemo iz vjerskog identiteta, do 1968. godine kad su nam komunisti omogućili status nacije pod imenom Musliman, i da se naše ubjeđivanje naroda svodilo na to kako su nas Dositej Obradović 1783, Dalmatinski franjevci 1780, Slovenački list 1805, Matica srpska 1825, Ilija Garašanin 1844. godine i drugi van Bosne zvali Bošnjaci. Iz njihovih izjava mi smo logicirali i izvlačili zaključak da smo bili Bošnjaci čim nas oni tako zovu. Samo je bilo čudno da mi nismo imali jake dokaze da smo mi sami sebe tako zvali ( misli se na bosanske muslimane). Ono što nismo razumjeli je da je to drugima bila teritorijalna odrednica za stanovnike Bosne i da su preuzeli i koristili ugarski naziv Bošnjak za Bosance. Na isti način danas nas u svim ex jugoslovenskim republikama zovu Bosanci iako se mi u Bosni pišemo Bošnjaci, Srbi i Hrvati i ostali. Susjedi nas više od jednog stoljeća ne zovu Bošnjaci već Bosanci. Oni se i ne sjećaju da su nas ikada zvali Bošnjaci jer taj naziv je postao arhaičan i pao u zaborav i njima i nama. A mi onda kada prvi put slobodno i bez nametanja te 1993. možemo da odlučimo o našem identitetu uzimamo tuđinsko ime Bošnjak za našu etničku i nacionalnu odrednicu umjesto identiteta Bosanac koji je na našem bosanskom jeziku i koji je najprirodniji i najlogičniji naziv i uz to se čvrsto veže za državu, savremen je i integrišući dok istovremeno sve druge identitete polako čini strancima u Bosni. Ako hoćemo Bosnu moramo imati Bosance.

Bosna bez Bosanaca nema nikakvih šansi sa ova tri etnonacijsko religijska identiteta. I ovo se ne mora tretirati kao promjena imena kao što je bilo Musliman u Bosanac već samo korekcija zbog sličnosti naziva koja naš identitet veže za Bosnu kao državu uz potpunu otvorenost tog naziva za sve one koji žive kako u Bosni tako i van nje a koji smatraju da pripadaju bosanskoj kulturi, bosanskij tradiciji, običajima, historijskim vezama i koji Bosnu doživljavaju kao svoju matičnu državu. Sa ovom korekcijom imena mogli bi računati na blizu dvije trećine Bosanaca na prvom sljedećem popisu a šta će to značiti za Bosnu možete samo da pretpostavite. Ako se historičari ne oglase po ovom pitanju smatraće se to kao prećutna saglasnost zaključcima Kurtćehajića. A historičari bi trebali da budu u funkciji nauke i istine a ne politikanstva ili u službi stranke ili režima kao što to neki rade. Kurtćehajić smatra da njegove tvrdnje nisu sveto slovo ali traži da se o tome očituje nauka i profesori koji su eksperti za ove periode i koji neće prednost dati političkim opcijama već naučnoj istini kakva takva je.

Ukoliko se njegove tvrdnje pokažu tačne morat ćemo priznati da je narod obmanjivan tri decenije pričom o višestoljetnom bošnjaštvu da bi prijvatio taj naziv. Jedan od glavnih ideologa priče o bošnjaštvu koji je najviše odgovoran za bajku koja je plasirana narodu akademik Ferid Muhić je volio reći antičku mudrost “neka bude istina pa makar propao cijeli svijet”. E sad je kucnuo čas da historičari ponude dokaze da smo mi sebe zvali Bošnjacima ili da priznaju da ih nemamo. Ako se navodi Kurtćehajića pokažu tačnim bošnjaštvo će se srušiti kao kula od karata a niknuće bosanstvo iz srca bosanskog čovjeka a Bosna će doživjeti preporod.

Suad Kurtćehajić: Bosnu koju smo imali u Titovo vrijeme danas možemo samo da sanjamo

0
– Neki smatraju da je bio najznačajnija ličnost XX vijeka i jedini političar iz kruga socijalističkih država koji se usudio predsjedniku SSSR-a Staljinu reći ne, a da pri tome sačuva svoju glavu, vlast i državu.

Titova sahrana na kojoj je prisustvovalo preko dvjesto delegacije iz 127 zemalja od kojih su 123 bile državne delegacije smatra se najvećom sahranom u historiji čovječanstva i drugim medijski najpraćenijim događajem, odmah poslije slijetanja čovjeka na mjesec 1969. godine – naveo je Kurtćehajić. Sve tada 152 članice UN-a spustile su zastave na pola koplja u znak odavanja pošte preminulom Titu što je bio gest bez presedana. Redali su se natpisi u svjetskim medijima „Tvorac nove Jugoslavije“, „Državnik svjetskog ugleda“, „Tito-poslednji velikan“, „Tvorac nesvrstavanja“ „Zemlja sa najviše prijatelja“ itd. Na prostorima Jugoslavije zemlje koju je stvorio, a koja je njenim raspadom podijeljena u sedam nezavisnih država (šest jugoslovenskih republika i Kosovo koje je imalo status autonomne pokrajine u okviru Srbije) danas imamo podijeljena mišljenja o Titu. Zato je važno, istakao je akademik Kurtćehajić, da građani Bosne i Hercegovine znaju šta je za nju uradio Tito. Bosna i Hercegovina nije obnovila državnost ni u Osmanskoj državi koja je 1463. slomila srednjevjekovnu bosansku državu ni u okviru Austro-Ugarskog carstva, pa ni u okviru Kraljevine SHS, od 1929. godine Kraljevine Jugoslavije da bi tek na Titovu inicijativu održano Prvo zasjedanje ZAVNOBiH-a 25. novembra 1943. godine u Mrkonjić Gradu koje je Bosnu i Hercegovinu učinilo jednakopravnom drugim federalnim jedinicama.  – Treba imati u vidu da je na Petoj zemaljskoj konferenciji Komunističke partije Jugoslavije održanoj u Zagrebu u oktobru 1940. godine u pogledu Bosne i Hercegovine zauzet stav da ona dobije status autonomije. Presudnu ulogu da se napravi pomak prema ravnopravnoj federalnoj jedinici u okviru Jugoslavije odigrao je Tito koji je snagom svog autoriteta prelomio u korist Bosne i Hercegovine iako su njegovi najbliži saradnici poput Moše Pijade, Milovana Đilasa, Sretena Žujovića Crnog bili protiv. Ta državnost se ostvarivala u okviru jugoslavenske federacije sve do 6. i 7. aprila 1992. godine kad su Evropska zajednica i SAD, na osnovu rezultata referenduma priznale Bosnu i Hercegovinu kao nezavisnu državu”da bi Bosna i Hercegovina 22. maja iste godine bila primljena u Ujedinjene nacije. Druga velika zasluga Josipa Broza Tita za njene narode jeste u tome što je Titov partizanski pokret sačuvao biološku supstancu kako bosansko muslimanskog naroda od uništenja od četničke ideologije. Homogena Srbija dr. Stevana Moljevića i četničkih snaga na čelu sa generalom Dražom Mihajlovićem, tako i srpskog od uništenja od ustaškog režima Nezavisne države Hrvatske na čelu sa poglavnikom Ante Pavelićem. Svojom politikom bratstva i jedinstva i ravnopravnosti naroda i narodnosti stvorio je međuetničku i međuljudsku koherenciju i toleranciju kako u Jugoslaviji tako i u Bosni i Hercegovini na nivou koji možda nikada nije bio na takav na ovim prostorima.

REPUBLIKA SRPSKA – NAJVEĆE AUTORSKO DJELO ALIJE IZETBEGOVIĆA

0

Senad Avdić, kada smo u pitanju ja i moj brat Nedžad, ne može da ne vrijeđa i pjeni od mržnje prema nama na svome privatnom portalu. Samo prije nekih mjesec dana na istom portalu je objavio rečenicu da je „Alija Izetbegović stalno govorio o cjelovitoj BiH, a sve je učinio da je podijeli,“ a sada, u svome novom delirium tremensu, ne smije ni da potvrdi nešto što uopće nije bilo nečasno sa njegove strane, ali ja ga razumijem: on ima dubok razlog da to zaniječe – valja bljuvat’ pa lizat’. O čemu se radi?

Kao svjedok naše moderne historije, prozvao sam brojne historijske ličnosti (sa navodnicima ili bez njih) da isto tako svjedoče o pokušajima podjele naše zemlje (koji se, kao što je svima poznato, je li, nisu ostvarili). Među njima i Senada Avdića, poznatog novinara na bh. „ljevici“ (pod navodnicima, dakle), koji je prema meni zauzeo neprijateljski stav već 1983.g. i nije ga promijenio nikada – sve do 1993.g. kada je Predsjednik zatražio da se ujedine „Ljiljan“ (koga sam ja osnovao i vodio sve do 1994.g.) i Avdićeva „Slobodna Bosna“, i to sa jasnim ciljem (koga je meni izrekao): da ja u „Ljiljanu“ obrazlažem vjerničkom narodu da se Bosna mora podijeliti („to traži međunarodna zajednica“ i slične tvrdnje), a Avdić da to obrazlaže komunističkom dijelu našeg naroda. Eno zajedničkih izdanja „Ljiljana“ i „Slobodne Bosne“, eno i mojih i Avdićevih tekstova u tim izdanjima! I to se i desilo: ja i moj brat smo voljeli rahm. Aliju, poštovali ga i slušali kao vjerovatno niko u našoj društvenoj i političkoj javnosti, obojica smo pristali da se ujedinimo sa Avdićem za njegov (Predsjednikov) hatar, čak drugovali nekoliko mjeseci sa Avdićem, i to je trajalo sve dok ja nisam odbio da učestvujem u Predsjednikovom nepromišljenom naumu. Nakon toga, „Ljiljan“ i Bošnjačka tv (koju sam također vodio) ugašeni su uz pomoć dinastičkih krtica i krimosa te „slavnog“ pravosuđa pod kontrolom Oca i Sina, a Avdićeva „Slobodna Bosna“ je dobila enormne donacije i do danas je sponzorirana od iste adrese.

Na spomenutoj diskusiji (v. stranicu BANU „Kulin ban“) oponirao sam akademiku Kurtćehajiću da su SDA i Islamska zajednica na Prvom bošnjačkom saboru „bili za podjelu Bosne.“ O tome nije bilo riječi, niko (osim rahm. prof.dr Muhammeda Nezirovića) nije progovorio o tome, ali – prema svjedočenjima akademika Muhammeda Filipovića – u pobočnim prostorijama Holiday Inna Bosna se uveliko dijelila, čak je bila donesena i mapa „Muslimanije“ itd., o čemu bi danas mogao da svjedoči jedini preostali živi svjedok tih događaja, akademik Rusmir Mahmutčehajić.

Ono što je mene ponukalo da zaključim – i to i sada tvrdim- da je Prvi bošnjački sabor sazvan radi podjele Bosne jeste stav Alije Isakovića (ključnoga govornika na tome skupu) objavljen u „Ljiljanu“ malo poslije Sabora, koji glasi: samo muslimani su Bošnjaci. (Taj stav imate i na: https://www.biserje.ba Alija Isaković, Ko je Bosanac, ko Bošnjak, ko musliman.) Bosanski jezik, a naše „historijsko ime“ Bošnjak- kako to? – pitao sam rahm. Aliju Isakovića, a nikad nisam dobio odgovora na to pitanje.

(Odgovor je i meni i svim „Bošnjacima“ dao Milorad Dodik u nedavnom intervjuu na Face tv kada nam je svima od najvećeg autorskog djela Alije Izetbegovića, Republike Srpske, ženerozno poklanjao jedan komadić – Potočare.)

Eto, samo zbog te moje geste: da ne učestvujem u podjeli Bosne, zbog moga javnog svjedočenja (u intervjuu na Face tv o UCJENI pod kojom je bio rahm. Alija) i zbog ovog javno postavljenog pitanja, mene i moga brata Senad Avdić i idolopoklonici dinastije Izetbegovića na najsvirepiji način progone već 25 godina! Haram im bilo ovog i Onog svijeta! Ali – ćeraćemo se mi još: uskoro ćemo svjedočiti o tome UDBAŠKO-KOS-ovom progonu pred čitavim bošnjačkim/bosanskim narodom, i šire!

Acc. prof.dr. Džemaludin Latić